הלוקס ולגוס: טיפול או ניתוח?

הלוקס ולגוס הוא עיוות שכיח ביותר של כף הרגל הקדמית והבהונות. 23% מהאוכלוסייה בגילאי 18-65 ומעל 35% מבני הגיל השלישי סובלים ממצב זה. במצב זה, הבוהן הגדולה נעה מחוץ ליישור עם האצבעות, ומצביעה לכיוון הקצה החיצוני של כף הרגל, בהלגוס ולגוס, הראש המטטרסאלי הכואב והדלקתי במפרק המטטרוסופלנגלי, בדרך כלל בולט, ודוחף את הנעל.

בעיות הלוקס ולגוס בבוהן הגדולה מתרחשות כמעט תמיד בשילוב עם כף הרגל במצב שמתחיל עם סטייה לכיוון הקצה החיצוני של כף הרגל, כך שהגיד בבוהן כבר אינו עובר במקביל לבוהן הגדולה אלא מוביל להתפתחות סטייה מהיישור הרגיל של הבוהן הגדולה.

מצב זה גורם לבליטת דלקת גדולה וכואבת, ברוב המקרים במפרק המטטרוסופלאנגאלי: הכדור הבולט של הבוהן, אשר מלווה תמיד בהלוקס ולגוס.

האם הלוקס ולגוס הוא מצב קוסמטי או רפואי?

הלוקס ולגוס לא תמיד כואב. רוב הנפגעים, לפחות בשלב מוקדם, רואים במצב בעיה קוסמטית שניכרת כאשר נועלים נעליים פתוחות. מצב זה אינו צריך להשפיע על חיי היומיום. בשל הסיכון הרפואי הכללי והמגבלות שלאחר הניתוח בחיי היומיום, לא ניתן לבצע יישור הלוקס ולגוס מסיבות קוסמטיות בלבד.

אבל הרצון לתוצאה קוסמטית טובה הוא טבעי ונמצא בעדיפות גבוהה בקרב מטרות כירורגיות. הניתוח האופטימלי ביותר מבחינה קוסמטית הוא גם תמיד השיטה הקלה ביותר מבחינת המטופל, כי טיפול בהלוקס ולגוס כרוך בחתכי עור, צלקות ושימוש בשתלים ממוזערים. 

איך מזהים הלוקס ולגוס?

  • אדמומיות וכדור מוגדל שנוצר במפרק המטטרסופלנגאלי.
  • גמישות פעילה בבוהן הגדולה מוגבלת למידת ההקשחה.
  • הבוהן הגדולה סוטה לצד.
  • הבוהן הגדולה מסובכת על צירה.

הלוקס ולגוס מתפתח תמיד כתוצאה מבעיות בכף הרגל, כשהקשת הקדמית הרוחבית צונחת, קצות האצבעות נחים שטוחים על הקרקע, ולאצבעות הרגליים יש מצב מוטה כלפי חוץ.

חשיבות גישה נכונה של טיפול בהלוקס ולוגס

ישנם מספר דרכי טיפול בהלוקס ולגוס, במצב פרוגרסיבי של הלוקס ולגוס עם עיוות הולך וגובר מומלץ לבצע ניתוח של הבוהן הגדולה, גם ללא כאבים חזקים.

ככל שהרופא נוקט בגישה מתאימה של טיפול בהלוקס ולוגס בהקדם, כך הסיבוכים במפרק הבוהן הגדולה וקדמת כף הרגל של המטופלים, בדרך כלל נשים, נפתרים מוקדם יותר.

צילום:freepik

You may also like...

דילוג לתוכן