שכונות צפון תל אביב

שכונות צפון תל אביב מוכרות גם בשמן השני – שכונות עבר הירקון, מכיוון שהן נמצאות מעבר לנחל הירקון, בחלק הצפוני של העיר תל אביב. שכונות אלו התפתחו באופן הדרגתי, ועד היום עיקר הבנייה והפיתוח של העיר תל אביב מתרכז באזור של שכונות אלו. מאז קום המדינה ועד ימינו שכונות אלו מבוקשות מאוד, מכיוון שמצד אחד הן קרובות מאוד למרכז תל אביב, אך מצד שני מעט מרוחקות. השכונות מהוות למעשה מעין פרברים שקטים יחסית של העיר תל אביב. כיום השכונות הללו הן בעצם שכונות פרבריות מכיוון שהן לא מחוברות באופן ישיר אל המרקם העירוני של מרכז תל אביב. הן גם אינן מחוברות למרקם העירוני של הערים השכנות שקרובות אליהם כמו בני ברק, רמת השרון ורמת גן. בפועל מדובר על מעין אי עירוני עצמאי.

 

האוכלוסיה של שכונות צפון תל אביב

האוכלוסיה שמתגוררת בשכונות צפון תל אביב נחשבת לאוכלוסייה הכי אמידה ברחבי העיר, ובאופן כללי היא נחשבת לאחת האוכלוסיות האמידות ביותר במדינת ישראל כולה. למרות זאת, גם בשכונות צפון העיר ישנן שכונות ברמה סוציו-אקונומית נמוכה יותר, המוכרת שבהן היא שכונת נווה שרת. כולנו מכירים את הביטוי 'צפוני' או 'צפונבון' שמתייחס לאדם עשיר ומפונק, אך לא רבים יודעים שהביטוי נטבע בעבר ככינוי לתושבים של אזור הצפון הישן בתל אביב. תושבים אלו היו בשנות ה- 30 וה- 40 של המאה שעברה בעיקר עולים יוצאי אירופה ממעמד חברתי כלכלי גבוה יחסית. כיום הביטוי מתייחס לתושבי שכונות צפון תל אביב שנמצאים במעמד חברתי כלכלי גבוה יחסית.

 

חלוקה ומנהל בשכונות צפון תל אביב

שכונות צפון תל אביב מחולקות למעשה ל- 2 קבוצות עיקריות. השכונות הצפון מערביות, שכונות שנמצאות מן הצד המערבי של נתיבי איילון, שבחלוקה המנהלית של העירייה נקראות רובע מספר 1. השכונות הצפון מזרחיות, שכונות שנמצאות מן הצד המזרחי של נתיבי איילון, שבחלוקה המנהלית של העירייה נקראות רובע מספר 2. בין השכונות הצפון מערביות לשכונות הצפון מזרחיות מחברות שדרות הקרן הקיימת לישראל. ציר תנועה מרכזי נוסף באזור שכונות הצפון הוא שדרות רוקח שעוברות בין שכונות אלו לנחל הירקון ומחברות אותן אל מרכז העיר. מבחינת השירותים הקהילתיים כמו מערכות חינוך ובריאות שכונות צפון תל אביב מתנהלות באופן עצמאי ומנותקות משאר העיר. בשכונות צפון תל אביב ישנם לא מעט אתרים חשובים ומרכזיים בעיר תל אביב שמשרתים את כלל תושבי העיר והאזור כולו. בין האתרים ניתן למצוא את פארק הירקון, גני התערוכה, אוניברסיטת תל אביב, קריית עתידים, לונה פרק תל אביב, אזור תעשייה עבר הירקון, ועוד. גם המסלול של שביל ישראל עובר באזור זה.

 

שכונות מוכרות בצפון מזרח תל אביב

שתיים מהשכונות המוכרות ביותר בחלק הצפון מזרחי של העיר הן שכונות הדר יוסף ונאות אפקה.

הדר יוסף – בשכונה שנוסדה בשנת 1946, אך בפועל התיישבו בה דיירים רק בשנת 1949, יש כיום כ- 7,000 תושבים. השם הדר הוא שימור השם הערבי ג'סר אל הדאר – גשר שאון המים, המוכר לנו גם כגשר עשר טחנות, שלימים נבנה באופן מודרני ונקרא גשר הדר יוסף. השם יוסף מנציח את יוסף אלישר שהיה מי שיזם את קניית הקרקעות שעל חלקן נבנתה השכונה.

נאות אפקה – שכונת נאות אפקה א' הוקמה בתחילת שנות ה- 60 כשכונת מגורים עם אזור תעשייה בקצה השכונה שהיה קצה העיר למעשה. לימים, עם התפתחות העיר, נבלע אזור התעשייה בשכונות נוספות ועמד בלב העיר. בין המפעלים שהיו באזור התעשייה ניתן למנות את מפעל כיתן. אזור התעשייה נהרס בשנות ה- 90 ונבנה עליו מתחם מגורים. נאות אפקה ב' היא שכונה שהוקמה גם כן בשנות ה- 60, כאשר יש בשכונה מעט בתי קרקע ורובה מורכבת מבניה רוויה. בשתי השכונות יחד גרים כ- 10,000 תושבים.

 

שכונות מוכרות בצפון מערב תל אביב

שתיים מהשכונות המוכרות ביותר בחלק הצפון מערבי של העיר הן שכונות רמת אביב ואפקה.

רמת אביב – זהו שם כולל לכמה שכונות. לפני מלחמת השחרור שכן על חלק משטח השכונה כפר ערבי בשם שייח מוניס, תושבי הכפר עזבו אותו במהלך מלחמת השחרור. השכונה הוקמה בשנות ה- 50 ונועדה לאכלס עולים חדשים ממזרח אירופה. שמה של השכונה ניתן לה על שמו של מלון רמת אביב שנפתח ב- 1951, עוד לפני הקמת השכונה. השכונה מחולקת ל- 4 שכונות משנה.

אפקה – שכונת אפקה היא אחת מן השכונות העשירות והיוקרתיות במדינת ישראל, כאשר הדירוג של השכונה במדד הסוציו-אקונומי עומד על 10 מ- 10. השכונה נבנתה באמצע שנות ה- 50 על ידי גרעין מתיישבים שהורכב ממפקדים בהגנה. משמעותו של שם השכונה היא לאפק, על שמו של תל אפק הקרוב לשכונה.

 

סיכום

שכונות צפון תל אביב הן אוסף של קצת יותר מ- 20 שכונות בעיר תל אביב שנמצאות מצפון לנחל הירקון. השכונות נחשבות לאיכותיות ויוקרתיות מאוד ויש בהן תושבים ממעמד סוציו-אקונומי גבוה. היתרון העיקרי של שכונות אלו הוא העובדה שהן מספיק קרובות למרכז תל אביב מצד אחד, אך מצד שני מעט מרוחקות מן המרכז ומהוות מעין שכונות פרברים שבהן ניתן לקיים אורח חיים רגוע ושקט יותר בלי לסבול מהשאון האופייני של מרכז תל אביב.  

You may also like...

דילוג לתוכן